سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره خودم
به سایت آموزشی و علمی بیولوژی خوش آمدید

بنام ایزد یکتا.وبلاگ حاضر برای تبادل دانسته ها ودرج مطالب ومقالات ومتعلق به تمامی علاقمندان ورهپویان است
لوگوی وبلاگ
اشتراک
 

انواع مختلف ویروس ها که به عنوان وکتور ژن درمانی استفاده می شوند:
Retroviruses -- دسته از ویروس ها که می تواند ایجاد دو رشته دی ان ای از نسخه های ژنوم آر ان ای خود کنند. این نسخه از ژنوم ها می توانند با کروموزوم سلول میزبان یکپارچه وتوام integrate شوند.
Adenoviruses  -- دسته ای از ویروس ها با ژنوم دو رشته DNA که باعث اختلالات  تنفسی ،ناراحتی های گوارشی ، و عفونت چشم انسان است. این ویروس است باعث سرماخوردگی معمول آدنو ویروسی است.

Adeno-associated viruse -- مرتبط با ویروس ها دسته ای از DNA ویروس های کوچک ، تک رشته است که می تواند مواد ژنتیکی خود را در سایت خاص در کروموزوم 19 وارد کند.
ویروس هرپس ساده -- دسته از
DNA ویروس ها دو رشته که باعث آلودگی سلول های خاص ، نورون میشوند.تب خال ساده نوع 1 پاتوژن مشترک بشری است که باعث زخم ها است.

علاوه بر این ویروس با واسطه سیستم های انتقال ژن ، چندین سیستم غیرویروسی برای تحویل ژن وجود دارد:
*ساده ترین روش هدایت مستقیم DNA سلول های درمانی به مقصد است. این روش در کاربرد محدود است ، زیرا تنها می تواند با بافت خاص مورد استفاده قرار گیرد و نیاز به مقدار زیادی از دی ان ای دارد.

*یکی دیگر از روش های غیرویروسی ایجاد فضای چربی مصنوعی با هسته آبی است. این liposome لیپوزوم قادر به انتقال و عبور دی ان ای حامل درمانی از طریق غشای سلول به سلول هدف است.
*دی ان ای درمانی نیزتوسط پیوند شیمیایی با مولکولی که به گیرنده های سلول های خاص متصل خواهد شد می تواند داخل سلولهای هدف شود. هنگامی که به این گیرنده متصل می شود ، ساختارهای دی ان ای حامل توسط غشاء و فرآیندهای غشایی سلول فرو رفته است و به داخل سلول هدف وارد شده است. این سیستم تحویل کارایی کمتری نسبت به سایر سیستم های انتقالی دارد.

&     محققان در حال آزمایش وارد کردن چهل وهفتمین کروموزوم انسانی مصنوعی ساخته شده به داخل سلول هدف هستند. این کروموزوم خودگردان در کنار کروموزوم 46استاندارد توانست وجود داشته باشد و اختلالی در نحوه فعالیت های کروموزوم ها یا با ایجاد هر گونه جهش نمی کند.این امر باعث شده است که احتمال استفاده از آن به عنوان وکتور بزرگ قادر به حمل مقدار قابل توجهی از کد های ژنتیکی قوت بخشد و دانشمندان پیش بینی کرده اند که به دلیل ساختار و آناتومی این کروموزوم سیستم ایمنی بدن آن را مورد حمله قرار نمی دهد. مشکل این روش دشواری انتقال چنین مولکول های بزرگ به داخل هسته سلول هدف است.  

&       وضعیت موجود تحقیقات ژن درمانی چیست؟
سازمان غذا و دارویی (FDA) هنوز فروش هیچ محصول ژن درمانی برای انسان را مورد تایید قرار نداده است.ژن درمانی های کنونی اکنون آزمایشی هستند و در مطالعات بالینی اثبات آنها به آن حد موفقیت نرسیده است. پیشرفت هایی اززمان شروع اولین ژن درمانی اولین در سال 1990 تا کنون انجام شده است.

 

 



کلمات کلیدی :
نویسنده: (چهارشنبه 88/10/9 :: ساعت 1:24 عصر)


لیست کل یادداشت های این وبلاگ